Malmö – Mästarstaden

Nu har det börjat. Malmö – Mästarstaden! FC Rosengård säkrade guldet i damallsvenskan i fotboll när två omgångar återstod.

Så det är bara för Malmö FF, Malmö Redhawks och HK Malmö att fortsätta sviten.

Men det kommer inte att ske. Jag har ju redan dömt ut MFF:s möjligheter till guld, så det får väl kvarstå. Och de övriga kommer i slutändan inte ens att konkurrera i toppen.

* * *

Desto större anledning att glädjas över Rosengårds framgångar. Nu ska man bara ta ytterligare ett steg att komma ut bland allmänheten.

Publiksnittet denna säsong ligger på 395 åskådare, men det har varit med restriktioner tidvis.

Jag lovar, damfotboll är attraktiv. Åtminstone på den nivå Rosengård och övriga allsvenska lag utövar den.

Få ut det budskapet, i stället för att kräva jämlikhet hit och dit. FC Rosengård klarar redan att ha elva utländska spelare i truppen, där några har över en miljon kronor i årsinkomst. Och de är sevärda.

* * *

Kanske borde jag känna delaktighet. FC Rosengård har sitt ursprung i Malmö BI, som bildades 1917. Herrlaget och damernas andralag har 1917 med i klubbnamnet, men det var för att behålla sina seriepositioner vid senaste namnbytet.

Häromåret firade därför FC Rosengård 100-årsjubileum. Ja, det var alltså ursprungsföreningen MBI som fyllde 100 år.

Jag var inbjuden till festligheterna i Rådhuset tillsamman med ett hundratal andra gäster. Därför fick jag hålla ett anförande om föreningens historia. Det gick så långt att jag till och med sjöng en liten stump (inte lönt att leta på Youtube).

Jag var nog den ende närvarande som någonsin haft den klassiska MBI-dräkten på mig, orange tröja och gula byxor. Även om min karriär hade några reservlagsmatcher som höjdpunkt.

Men min vädjan, att FC Rosengård skulle återgå till den klädstilen föll inte i god jord.

* * *

Sången, undrar ni? Jo, det var när jag skulle skryta om att jag och Björn Afzelius spelade tillsammans i MBI:s juniorlag. Och då drog jag av någon strof av ”allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar”. Inget anbud från Malmö opera följde dock.

Minns också när jag beskrev Afzelius egenskaper som fotbollsspelare. Det kunde man nämligen göra i ett enda ord:

”Dribbelpitt.”

Jag såg att några bland kommunalpamparna snörpte på munnen åt det ordvalet.

* * *

Apropå nämnda jubileum så forskade jag lite i MBI:s historia. Klubben bildades ju under första världskriget med alla de ransoneringar som då förekom. Så när Limhamns IF inbjöd till match, avslutades brevet: ”Medtag egen blära.”

Vi som varit med ett tag vet, att ”bläran” var den gummiblåsa som man placerade inne i lädret och sedan blåste upp. Det var ont om gummi, därav uppmaningen.

* * *

Som alla följare av denna blogg vet, så är jag väldigt intresserad av skidåkning. Det är faktiskt dags redan till helgen med alpina världscupen. Den formen av nederbördshasning finns kvar i SVT, men längdåkningen har Nent/Viaplay hand om.

Jag räknar till 15 härliga världscuptävlingar att se fram emot.

Not.

I SVT-dokumentären ”Bäst när det gäller” visar man fram en bild av bortskämda, diviga svenska åkare.

De tror de är världsstjärnor – i en sport som bara några promille av jordens befolkning kan utöva.

* * *

I veckan föreslog Miljöpartiet (grönkålsmaffian), att Sverige skulle låna 1000 miljarder kronor till klimatet. Det är mycket pengar, som en tidigare Sverigedemokrat sade i riksdagen, ett av mina favoritklipp:

* * *

Nu avslöjas det att skidskyttarna Hanna Öberg och Martin Ponsiluoma är ett par.

”Gå med i skytteföreningen, lär dig skjuta och träffa kamrater”, som man sade förr.

Ingrosso, Wahlgren, Parnevik och Soldoktorn, släng er i väggen.

Lämna en kommentar