Ge han en hurring!

Ack, va tomt. Kollar igenom alla mina 109 tv-kanaler. Ingen snökasning någonstans. Abstinens. Och det lär inte bli mycket bättre förrän OS börjar den 4 februari.

Och det hjälper inte hur mycket man zappar runt. Snooker på Eurosport är det närmaste man kan komma. Då finns bara en lösning kvar: Facebook.

Där har jag upptäckt en ny verksamhet, idrott kan man inte kalla det. Hittar inte någon benämning, men det skulle kunna vara: Örfilning.

Alltså det står två personer, oftast väldigt välvuxna män, och ger varandra en kraftig örfil (hurring på skånska). De hämtar kraft långt bakom ryggen i tillslaget.

Ibland händer inte mer. Motståndaren står kvar som om det var en smekning, ibland blir de groggy och även ramlar i golvet.

Hur kan man över huvud taget komma på något sådant? Vad jag kan utröna är det en rysk företeelse.

Själv är jag så gammal, att jag varit med om ett få en örfil av läraren i skolan.

Jag var inte speciellt busig, men hade tydligen på något sätt gjort mig förtjänt av en bestraffning. Det tyckte läraren i varje fall, för övrigt den i särklass sämste lärare jag haft bland det hundratal jag upplevt.

Detta hände sig på hösten 1957 när jag gick i femte klass. Som en följd av detta förbjöds skolagan den 1 januari 1958.

Ja, det kanske fanns andra anledningar också. Till exempel att samhället lärt sig att våld inte gör någon människa bättre.

Det dröjde trots det till 1966 innan all barnaga blev straffbar.

* * *

Vid något tillfälle har jag biktat mig och erkänt, att skidskytte är en ytterst angenäm tv-upplevelse. Även om det har ett väldigt snävt upptagningsområde.

Men i helgen var det någon märklig stafett där Sverige slog Belgien med en enda sekunds marginal.

Stina Nilsson är en härlig idrottskvinna som fått enorm uppmärksamhet trots att hon är nybörjare och resultaten har blivit därefter.

Som gammal OS-guldmedaljör i vanlig längdåkning trodde jag hon skulle köra åttor runt övriga deltagare, men att hon behövde lära sig skjuta.

Nu visar det sig gång på gång, att hon är inte alls snabbast i spåret. Hon har inte en chans mot systrarna Öberg ens om man räknar bort skytteresultaten.

Men det kanske säger mer om systrarnas kapacitet.

* * *

I veckan har MFF fått en ny tränare i Milos Milojevic. Ett spännande namn i den betydelsen, att han inte precis har några starka meriter. Om man inte räknar att han fått sparken i Hammarby.

Omdömena ska därför vänta till säsongen är igång. Och då gäller det bara vinster och SM-guld, annars är en MFF-tränare oduglig.

Ja, man kan få sparken även om det blir guld (Allan Kuhn och Magnus Pehrsson).

* * *

Den närmaste tiden kommer det att bli mycket diskussion huruvida Antonio Colak ska bli kvar i MFF. För tillfället är han tillbaka i sin grekiska klubb Paok Saloniki. Ser att Paok vunnit sina fem senaste matcher, men att omgången i söndags i princip ställdes in på grund av pandemin.

Det ska finnas någon utköpsklausul i kontraktet med MFF på 30 miljoner kronor. Ryktesvägen har MFF erbjudit 15 miljoner.

Även det är i högsta laget. Själv har jag föreslagit 10 miljoner kronor.

När MFF återstartar i morgon är nämligen Amin Sarr tillbaka. Och han är bättre än Colak, om man ser till de ekonomiska förutsättningarna.

Kanske även de idrottsliga, Sarr har den talangen.

* * *

Statsminister Magdalena Andersson höll presskonferens om det coronaläget, med snittnivå som är ”all time high”. Då var det två reportrar som frågade om statsministerns städhjälp.

En koll visar dock att ingen tidning gjorde det till huvudnyhet.

Det finns hopp även för skymningspressen.

Lämna en kommentar